Tarifler

Altıncı Hafta Veganları ve Patates

Feridun ve ben, beslenme eğitimi programımızda altıncı haftaya başladık. Evet. Adı “rejim” değil (!) bu işin, ama her rejim gibi hafta başını resmi iş günü başıyla bir tutuyoruz. Biz de böyle huzur buluyor olabiliriz; çok da sorun etmemek gerek.

Başak bizden bir hafta önde. İdil ise üç hafta gerimizde. Bu bakımdan Başak, Bingörler’e yakın geleceğin yansıması yerini tutuyor. İdil de bize bakarak yaşayacaklarını kestirebiliyor. Neticede mottomuz “Başak’a bak, gör halini”!

Geçen hafta Başak, bizim gibi tam bir “hepobur” olmasına karşın, merakını besleyen “süper marketteki vegan ürünler”i deneme dürtüsünü dindirmek için rejimin altıncı haftasını çok güzel kullanmayı hedefledi. Fakat sanıyorum ki ABD marketlerinde özellikle “vegan” adıyla satılan ürünlerden seçtiklerinden pek istediği sonucu alamadı. “Vegan yumurta” deneyimini detaylıca izledik. Facia idi! Vegan ve glutensiz kek ise market kasasında mahsur kalmış. Daha başka ne tür vegan maceralar yaşadı, henüz bilemiyorum. Belki kendisi bu konuya dair daha detaylı bir yazı yazar.

Türkiye’de ise büyük şehirlerde, ekolojik ürünler satan dükkanlarda ya da online alışveriş sayfalarında bazı vegan ürünler bulmak mümkün. Bu ürünler genellikle soya bazlı. Fermente soya sütünden “tofu”, soya sütünün kendisi, çeşitli aromalı badem sütleri vb… Ancak doğrusu “-mış gibi” olan şeyler bana hiç cazip gelmez. Yaşamımda peyniri dahi etik dışı buluyorsam, bir imaj olarak peynirin “-mış gibi”sini de zihnimde tutmamayı yeğlerim.

Hal böyle olunca bizim hayvansal proteinleri tüketmeyeceğimiz ve beyaz unlu hiçbir şeye yanaşmayacağımız bu altıncı haftamızda bakliyat ve kök sebzeler havada uçuşacağa benziyor! Gelsin mercimek köfteleri, falafeller, gitsin patates salataları, fırında karnabaharlar! Öğünde kök sebze varsa, ekmek yok! Ekmek varsa, taze fasulye, lahana, brokoli ve arkadaşları var! Kahvaltıda ise bol yeşil zeytin, ekmek, ot, çer çöp, bir iki tatlı kaşığı bal neyimize yetmez? (Bu arada kökten vegan bal da yemez sanıyorum. Ama o dünya dallı budaklı… Vejetaryen, lakto-ovo vejetaryen, vegan, derken derken hassas konular. Girmek istemediğim sular. Tek diyeceğim; okuyanlar bilir, bu konuda tavrımı Michael Pollan “Etobur Otobur İkilemi” kitabının son bölümünde gayet güzel özetliyor: Doğadan aldıklarınıza hürmet edin!)

patates_salatasi

Lafı uzattım. Halbuki niyetim alt tarafı vegancılık oynadığımız bu haftanın ilk öğlen yemeğinde patates salatasına nasıl dört el, göz, kol, bacakla sarıldığımızı anlatmaktı! Önceki beş hafta boyunca patates, havuç, pancar vb karbonhidrat güzellerini liste dışı tutmanın bir nimeti de bu oldu: Bir patates salatası bu kadar mı lezzetli gelir insana?!

Gelir! Keza maharet sosta. Rejim yapıyoruz diye, pardon, beslenme eğitimindeyiz diye sosu cezalandıracak değiliz. Değil mi ki belirli bir kaloriye kadar makul sınırlar var; o zaman bu salatada zeytinyağı yerine bir silme çorba kaşığı hardal kullanabiliriz mesela. Öyle geldi bana! 100 gr hardal dediğimiz 73 kalori. Bir çorba kaşığı hardal aşağı yukarı 20 gr. Elde var yaklaşık 15 kalori. Sürekli böyle kalori hesap edecek değiliz elbet. Göz ve gönül kararı yaşam boyu yanımızda. Sadece demek istediğim bazen biraz lezzet katmak düşündüğümüz kadar devasa bir “günah” olmayabilir.

Pişman değilim netekim! Bir çorba kaşığı hardal, bir çay kaşığı tuz, yarım çay kaşığı taze çekilmiş karabiber, 2-3 çorba kaşığı elma sirkesini küçük bir kasede çırpıp, dinlendirdim. 2 orta boydan biraz ufak patatesle bir ufak pancar haşlanırken marul yapraklarını yıkadım, süzdürdüm. Dün akşamki yemekten kalan üç öbek/dal haşlanmış brokoli de vardı. Haşlanan patatesleri, pancarı brokoliyle birlikte doğrayıp, doğranmış marulla harmanladım. Kök sebzeler henüz ılıkken sosu da ekleyip, patatesleri çok ezmeden şöyle son bir kez daha harmanlayınca enfes bir öğlen yemeği hazır oldu bile!

Diyeceğim o ki, ben bir “Altıncı Hafta Veganı” olarak şimdilik yaşam sevincimi koruyorum! Yarına Marduk kerim!

Fotoğraf: B.Bingör

not: Değinmekte fayda var. Yazılarda kullandığım fotoğraflar ya bana aittir ya da Pixabay’ın ücretsiz ürünlerindendir. “Fotoğraf: Pixabay” ya da “Fotoğraf: B.Bingör” notu, bu durumu ifade edecektir.

Leave a Reply

