Beslenme · Günce

Motivasyon, seçimler ve insanlık

Herkese bonjour! Sözüm vardı biliyorum Michael Pollan’ın yeme kurallarından sonra bir de benimkileri verecektim. Kaç gündür yazıcam bir türlü yazamadım çok pardon!

Birkaç gündür motivasyonum düşük benim. Haftada 500-600 gr veriyorum. Biliyorum “az olsun ama bizim olsun” demek lazım ama bakın demek ki hala o “çabuk vereyim, çok çabuk vereyim, en çabuk vereyim” kafasından tam olarak kurtulamamışım. Hem azar azar vermek hem de buna sinirlenmek sinirime dokunuyo! Lose-lose situation! Kısacası her işte bir hayır varsa, benim de bu yazıyı o kadar bekletmemde bir hayır varmış zira Pollan kuralları beslenme kuralları ise, idyllejuice kuralları motivasyon kuralları. Ve benim şu aralar acaip motivasyona ihtiyacım var. Aha bu ilk kuralım! Benim de 3 kuralım var. E hadi o zaman başlayalım:

happy

1. Motivasyon kaynağınızı bulun: Beslenme şeklini kökten değiştirmek kolay değil anacım. Yılların getirdiği alışkanlıklar lay lay lom değişmiyor. Bazen bunalacaksınız, isyan edeceksiniz, koca bir paket çikolata yemek isteyecek ya da uzuuun geçen bir iş gününden sonra “yemek yapmak istemiyorum” diyip dışarıdan lahmacundu, pizzaydı, hamburgerdi… o tarz bişey sipariş etmek daha kolay gelecek. Hatta benim gibi hayatını peynir-ekmek ile geçirebilme kapasiteniz varsa bir somun ekmek ve dolapta duran çeşit çeşit peynir sizi çağıracak. Yanına da çay yapalım, biraz zeytin olsa da iyi olur aslında… hatta belki bolca zeytinyağlı ve limonlu domates-salatalık.. Ay pardon hülyalara daldım…

İşte bakın bu gibi anlarda NEDEN beslenme düzeninizi değiştirmek istediğinizi hatırlamak size dayanma gücü verebilir. İster fazla kilolardan kurtulmak, ister parkta torun peşinde koşabilmek, ister vücudunuzu ikinci bir hamileliğe hazırlamak… size bir sır vereyim mi? Bunlar hep ikincil nedenler. Asıl neden çok basit: hepimiz sağlıklı olmayı hakkediyoruz. Bedeninize önem verin. Sağlığınıza önem verin. Kendinize önem verin.

2. “En iyi seçenek” her zaman mevcuttur: Birine yemeğe davetlisiniz, iş yemeği var ya da motivasyon kaynağınızı düşünmek işe yaramadı. Olur olur. Kendi kendinize şunu hatırlatın: her zaman için SEÇİM ŞANSI sizin elinizde ve yaptığınız seçimden siz sorumlusunuz. Büyümek bunu gerektirir demiştik, değil mi? Böyle durumlarda en doğal, en “gerçek” yemeği seçmeye çalışın. Bitkiler en yakın arkadaşınız olsun.

Pizza mı yiyeceksiniz? Vejetaryen pizza alın, yarısını arkadaşınızla paylaşın ve yanına bol domatesli kocaman bir salata ekleyin. Misafirlikte zengin sofrası mı kuruldu? 5 kurabiye hüpletmek yerine 2 kurabiye ve bir ıspanaklı börek yiyin. Peki ya siz misafirliğe eli boş gitmektense bol domatesli bir mercimek salatası götürseniz? “Ay şekerim amma az yedin” diyen arkadaşlarınız olursa da onlara da anlatın: “hepimiz sağlıklı olmayı hakkediyoruz tatlım, ve hepimiz yaptığımız seçimlerden sorumluyuz. Hayır teşekkürler, ikinci dilim keki istemiyorum”.

3. En nihayetinde hepimiz insanız: Sağlıklı beslenmeye başladınız ve işler pek tıkırında gidiyor. Ama bir gün geliyor, nedendir bilinmez canınıza tak ediyor. Gözünüz dönüyor, canınız kızartma istiyor. “Başlarım motivasyonuna!” diyor, “seni seçtim tepsi börek” diyip yumuluyorsunuz. O da yetmiyor üzerine bir paket püskevit bitiriyorsunuz. Ama o da çok tatlı geliyor peynirli poğaça ile yatıştırıyorsunuz dilinizi. Olmaz demeyin hepimizde var o kapasite. Yalan söylemeyin, üzülürüm.

Eee? Şimdi ne mi olacak? Hiçbir şey. Dünyanın sonu değil. Belki çok moraliniz bozulacak, belki çok vicdan azabı çekeceksiniz, ama şunu iyi bilin: bir, beş, on hata bile yaptığınız çabayı, kat ettiğiniz yolu silmez. Önemli olan “eeehh bana ne be!” anından sonra “seçim benim elimde” kafasına hızlıca tekrardan girebilmek. Yani olur da yoldan çıkarsanız “neyse artık Pazartesi tekrar başlarım” demeyin. Hemen bir sonraki öğünden itibaren tekrar başlayın. İçinizi biliyorum ben ya !

Foto: I. Morin

Leave a Reply

